به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ در حوزه گردشگری پیشنهاداتی برای وزیر منتخب وزارت مطرح است از جمله اینکه گردشگری برای همه اقشار مردم در دسترس باشد و این موضوع تنها به یک شعار تبلیغاتی منجر نشود. چرا که توسعه گردشگری جزء سیاستهای کلان کشور مطرح است.
بیشتر بخوانید
همچنین زمانی که گردشگری ارزان و همهگیر باشد، به دنبال آن رونق اقتصادی به واسطه توزیع ثروت در جریان خواهد بود. درحالی که اکنون گرانی سفر و ملزومات آن موجب شده تا سفر را از سبد خانوار دور بماند.
مدتی پیش اعلام شد که شرایط سفر به ایران برای مردم ۲۸ کشور بدون گرفتن ویزا فراهم شد این اقدامی خوشایند در جهت ارتباط با همسایگان است اما پیگیری آن، این اقدام را به ثمر میرساند. تنها لغو ویزا کارآمد نیست و باید بتوان ایران را به آنان معرفی کرد و زمینهها را برای جذب گردشگران این ۲۸ کشور فراهم آورد.
اهمیت دادن به جذب گردشگر از کشورهای همسایه یکی از مهمترین پیشنهادات برای جذب گردشگر خارجی است در این راستا فراهم کردن تسهیلات برای سفر و معرفی ایران فرهنگی به آنها در ایجاد حس همبستگی و تشویق سفر کارآمد خواهد بود.
در حال حاضر خیلی از گردشگران با وجود لغو ویزای یک یا دو طرفه باز هم به ایران نمیآیند. جدا از شناخت آنها نسبت به ایران، نبود زیرساختهای اولیه مانند پروازهای مستقیم هم به این موضوع دامن زده است تا آنها را از سفر منصرف کند.
وجود پرواز مستقیم باعث صرفهجویی در هزینه و زمان خواهد شد. اما در حال حاضر بسیاری از این پروازها لغو شده است و تنها ایران با برخی از کشورها دارای خط مستقیم هوایی است. این موضوع نیز میبایست در دستور کار وزیری باشد که ارتباط خوبی با بدنه دولت و دستگاههای مربوطه دارد.
در این زمینه حضور سرمایهگذاران در حوزه حمل و نقل هوایی حتی زمینی و سرمایهگذاران مراکز اقامتی بینالمللی در ایران بسیار موثر است بنابراین میبایست به حوزه سرمایهگذاران خارجی نیز اهمیت داده و کم کردن مشکلات آنها را در این زمینه در دستور کار قرار داد.
اکنون برخی از سرمایهگذاران خارجی با وجود اتفاقاتی که ایران در چند سال گذشته پشت سر گذاشت یا از سرمایهگذاری منصرف شدهاند و یا رغبتی برای این موضوع ندارند کمااینکه برخی از آنها نیز نسبت به انتقال سرمایهگذاری خود در ایران اقدام کردهاند. نمونه آن هم هتلهای بینالمللی است که اگرچه با سهام خارجی آغاز به ساخت کردند اما در پایان به انتهای مطلوب نرسید.
عدم شناخت مردم کشورهای دیگر حتی همسایگان از ظرفیتهای ایران هنوز وجود دارد و این موضوع موجب شده تا هر خبری که از ایران به خارج از کشور منعکس میشود، آنها را از سفر به ایران برحذر دارد بنابراین معرفی ایران و ظرفیتها به خصوص امن بودن آن در رسانههای خارج از کشور بسیار اهمیت دارد و در این زمینه میبایست وزارت متبوع برنامه جدی در این حوزه داشته باشد اقدامی که در دوره معاونت گردشگری فعلی به آن پرداخته نشد و تنها در زمینه معرفی آژانسهای گردشگری به یکدیگر برگزار شد.
حضور فعال و اثرگذار در نمایشگاههای خارجی در این زمینه بسیار میتواند موثر باشد، در این زمینه هم دولت و هم بخش خصوصی میبایست پای کار باشند و هر دو این اقدام را به دوش دیگری نیندازند.
هنوز خیلی از کسب و کارهای جدید صنعت گردشگری که اکنون در حوزه بینالمللی رواج دارد، در ایران شکل نگرفته است پرداختن به این موضوع میتواند در زمره ایجاد زیرساختها برای گردشگری باشد. ایجاد کسب و کارهای جدید، تنوع در این حوزه را به دنبال دارد.
ایران دارای ظرفیتهای عظیمی است که بسیاری از کشورها فاقد آن هستند ولی هنوز نتوانسته در این حوزه ورود کند و اکوتوریسم باشد، مغفول مانده است. این درحالی است که بخش عظیمی از سرزمین ایران کویری است و در حال حاضر استفاده از این امکان به برگزاری چند تور، بومگردی و برنامههای موقتی در کویر محدود میشود.
همچنین ایران در چند رشته پزشکی یکی از کشورهای مهم در میان همسایگان است و در این زمینه تنها برخی از کشورها گردشگران سلامت خود را به صورت سیستماتیک به ایران میفرستند درحالی که استفاده از ظرفیت گردشگری پزشکی میبایست به صورت نظام مند باشد و گردشگران سلامت از طرفی دفاتر مسافرتی به ایران آمده و خدمات دریافت کنند.
ولی در حال حاضر بیماری که یک بار به ایران آمده باشد میتواند هدایتگر خود و بیماران دیگر باشد و از خدمات درمانی بیمارستانها هم بهره ببرد بدون اینکه در این راستا گردانندگان سفر، نفعی برده باشند. به عنوان مثال اکنون خیلی از کسب و کارهای بینالمللی نیازمند انتقال وجوه مالی بین بانکی است و تا زمانی که ایران هنوز در این بخش مشکل داشته باشد نمیتواند خیلی از اقدامات را انجام دهد بنابراین باید بتواند با همکاری وزارتخانهها و ارتباط با کشورهای دیگر برای این مشکل نیز راه حل پیدا کند.
از طرفی برخی از کسب و کارهای جدید در حوزه استفاده از فناوریهای جدید و بهروز است که در این زمینه، به خصوص در حوزه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری. این درحالی است که به سرعت دنیا در حال استفاده از روشهای جدید برای توسعه گردشگری است. نمونه بارز آن هم عربستان است که با تغییر سیاستها در حال استفاده از فناوریهای جدید برای تحول عظیم در حوزه صنعت گردشگری خود است.
اصلاح قوانین حوزه گردشگری یکی از مهمترین موضوعات است. هر چند که معاون گردشگری فعلی که در مرکز پژوهشهای مجلس فعالیت میکرد، ادعا داشت در این حوزه اتفاقات مثبتی را رقم زده است و در این زمینه چند اقدام انجام داده بود اما در زمان معاونتش توجه شایستهای آنچنان که قبلاً وجود داشت به این حوزه نکرد.
بنابراین میبایست در جریان کار، مشکلات گردشگری که با قانون و تبصره قابل حل هستند، مورد توجه قرار گیرند. در نهایت در زنجان مدیریت شهری با رویکرد جذب گردشگر برنامهریزی و مدیریت شده و همچنین ایجاد دهکده سلامت با تمام امکانات تفریحی اقامتی پذیرایی و غیر ایجاد شود تا تولید سرمایه افزایش یابد.
مهدی باقری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان
انتهای خبر/